Střední škola teleinformatiky, Ostrava, p.o. +420 596 912 253

Projekt Erasmus+

Ve dnech 26. 9. – 9. 10. 2021 absolvovali studenti naší školy stáž na SOŠ informačních technologií na Slovenku v Banské Bystrici, v rámci projektu Erasmus +.

V neděli po příjezdu večer nás místní škola štědře přivítala teplou večeří, po které jsme se šli ubytovat na pokoje.

Hned v pondělí ráno jsme byli slavnostněji přivítáni s panem ředitelem a prošli jsme se po areálu školy a poté nám byl sdělen přibližný program na následujících 14 dní našeho pobytu. Odpoledne jsme se vydali na obhlídku města, kde jsme navštívili náměstí a porozhlédli se po okolí i z hodinové věže, která se tam nachází.

V úterý jsme zahájili první vyučovací den. Probírali teorii GSM systémů, následně jsme si ukázali, jak fungují v praxi. Večer jsme navštívili Státní Operu v Banské Bystrici a zhlédli představení s názvem NEMÉ TVÁRE / VÝKRIKY DO TICHA.

Ve středu jsme měli první hodiny optiky, což byla také hlavní náplň našeho pobytu. Vyučující otestoval naše dosavadní znalosti optických vláken a zároveň jsme si doplnili teorii potřebnou pro naší praxi. Odpoledne jsme si šli zahrát pár her bowlingu a trošku jsme si mezi sebou zasoutěžili.

Ve čtvrtek nás navštívil zástupce z firmy ZYRY Networks, který nás vzal do Sásové. Tam nám ukázal, jak vypadá nově vybudovaná optická síť a řekl nám k tomu spoustu zajímavostí. Odpoledne jsme šli na motokáry, kde jsme se pořádně vyřádili a poté následovala už jenom večeře.

V pátek jsme opět absolvovali hodiny optiky, ale tentokrát už to bylo více praktické. Hodinu jsme započali opakováním teorie a poté se vrhli na odizolování optických kabelů a vláken, která jsme si následně zkoušeli svářet. Odpoledne jsme navštívili památník Slovenského Národního povstání, kde nás provázel pán, na kterém bylo vidět že ho historie baví a že se o ni zajímá.

V sobotu dopoledne jsme se jeli podívat na Harmaneckou jeskyni. K jeskyni jsme se museli dostat přes takový menší výšlap do kopce, který někteří zvládli za 18 minut i přes to, že na začátku byl odhadovaný čas výšlapu zhruba 45 minut. V neděli jsme se vrhli na vyhlídkovou věž Brezno.  Výšlap trval necelou hodinu a půl do poměrně strmého kopce. Cestou zpátky nám bylo sděleno, že v okolí žije přibližně 300 medvědů, ale naštěstí jsme cestou žádného nestřetli.

Následoval začátek 2. týdne, kdy jsme první den měli poslední závěreční hodinu optiky. Naučili jsme svařovat optiku pomocí 2D a 3D svářeček. Také jsme dokázali zapojit televizi, která fungovala na optice. Odpoledním programem byla hra laser game. Tuto hru jsme si zahráli 2x, jednou byla hra na 2 týmy i s učiteli, podruhé byla hra rozdělena na 3 dvojice.

V úterý jsme již podruhé navštívili firmu ZYRY Networks. Byly nám ukázány rozvody kabelů i s praktickou ukázkou měřiče, zda jsou kabely stále používány. Tato prohlídka byla sice krátká, ale za to dost naučná. Programem úterka byla úniková hra Byt Číslo 13. Byl nám zadán poněkud jednoduchý úkol: “Dostaňte se z této místnosti do hodiny.” Nakonec dostat se ven nám trvalo pouhých 48 min.

Ve středu už jsme si pomaličku začali připravovat naši závěrečnou prezentaci, která se konala v pátek. Začali jsme stříhat video v programu Adobe Premiere Pro, které mělo shrnout naši pracovní část a volnočasové aktivity. Odpoledne jsme si uspořádali turnaj ve fotbalu Slováci vs Češi. Sice jsme nevyhráli, ale za to jsme si fotbal náramně užili.

Ve čtvrtek nás čekala Teorie 3D tisku. V programu Blender jsme si všichni vyzkoušeli vytvořit 3D objekt stolu s židlemi. Ti zdatnější si vytvořili navíc i jiné tvary jako například Sud. Na konci hodiny byl vybrán ten nejhezčí stůl s židlí, vítězovi byla předána odměna (znak batmana). Okolo 6 hodiny jsme šli všichni do kina na film SHANG-CHI.

Poslední pracovní den pobytu byl věnován naší prezentaci o tom, co jsme se naučili a kde jsme byli v uplynulých 14 dnech. Myslím, že se vedení školy prezentace líbila, protože vypadali dost spokojeně. Odpoledním programem pro poslední den byl Jump Park.

V sobotu jsme ráno vstali, zašli si na snídani a pomalu už jsme se přesouvali na vlak, který odjížděl v 9:30.

V závěru bychom chtěli říct, že jsme si pobyt velice užili, jak po stránce výukové, tak po stránce volnočasové. Program byl navrhnutý výborně. Rozhodně bychom tento projekt doporučili vyzkoušet i dalším žákům.